tirsdag den 10. juli 2012

Born to Run - Christopher McDougall

Jeg er lige blevet færdig med at læse min første bog på min nye Kindle. Bogen havde jeg fået af min lillebror som var vildt begejstret for den. Da han skiftede til Neutrale løbesko og talte meget varmt om det, forventede jeg egentlig at bogen var en gang propaganda snak om barfods løb.

Det syntes jeg så ikke at det var, det meste af bogen handlede om søgen efter et stamme folk som kaldes Tarahumara som findes i Mexico. Søgen efter deres hemmelighed, hvorfor de kan holde til at løbe så ekstreme løb og hvorfot de ikke døje med de samme skader som andre mennesker døjer med.

Vi får en indsigt i forskellige Ultra løbers baggrund og hvad der driver dem. Vi hører om fordelene ved Natural running fra både dem der dykker det, trænere som bruger det og forskere der forsker i det.

Bogen er yderst vel skrevet om meget underholdene. Den er skrevet som en personlig historie og man følge hans ønsker om at lærer mere, samtidig giver han os en unik baggrund til de folk som han møder på sin vej.

Den er krydderet med udtagelser fra forskellige forskere og trænere der gør at man føler at den er ufattelig troværdig. Og hvorfor ikke. Hvorfor skulle det ikke være bedre at løbe i neutrale sko eller i five fingers (hedder det vist).

Jeg gar bestemt mig for at forsøge mig med et par neutrale sko, som jeg vil købe for nogle af de penge som jeg fik i 40 års fødselsdags gave. Jeg håber det måske kan have en positiv effekt over for min ryg og knæ. Hvis ikke er det ikke være at det bare er et par nye hverdags sko som jeg har anskaffet mig.

Jeg kan godt forstå at min lillebror er blevet voldsomt inspireret af bogen, man sad og fik lyst til at snøre skoene og bare komme afsted.

Jeg vil give den 5 stjerne ud af 5 mulige.
Click to look inside virker ikke, coveret er stjålet fra Amazon.

Ingen kommentarer: