søndag den 17. marts 2013

Sydkystens Halv Marathon

For cirka 4 uger siden meldte jeg mig til mit første ½ marathon, det var sådan cirka lige efter at jeg havde løbet 17 km for første gang. Siden den dag har jeg fået løbet 10 km, 3.8 km og 5 km plus 1 håndbold kamp. Har været ramt af flere små skavanker i låret som jeg til sidst i sidste uge valgte at gå til fys med. så alt i alt ikke den bedste optakt til mit første ½ marathon.

Jeg tvivlede flere gange på mine egne evner til at kunne gennemfører det, men jeg valgte dog at stille op alligevel for at se hvor jeg lå henne i forhold til Göteborgsvarvet den 18. maj.

Som sædvanlig var jeg fremme i god tid, tror det er en svaghed jeg har eller også er det bare fordi jeg er nervøs. Alt plejer jo at foregå nemt og smertefrit og denne gang var ingen undtagelse. Måske lige et skilt der fortalte at man skulle have sit start nummer på stadionen, der var flere der spurgte efter det i hallen.

Klokken 10 blev marathon løbere afsted, deriblandt Annette Fredskov som er igang med at løbe 366 marathon løb på 365 dage. Udover det deltog en lokal løber som løb sit marathon nr. 100 samtidig med at han havde fødselsdag. Derfor var retnings anviserne ude på ruten udstyret med dannebrogsflag istedet for deres standard røde flag. God stil.

Der var flere andre der blev nævnt fordi de løb deres xxx antal marathon. Sejt gået.

Klokken 10:45 skulle vi alle sammen sendes afsted.
 
Jeg havde valgt et plads bagerst i feltet, det passede mig fint. Taktikken var et løb på cirka 6:15, med depoter og lidt tidstab ville det passe meget godt med en tid under 2 timer og 15 minuter. Forskellen imellem langsomste tid og hurtigste tid var på sølle 27 sek. Dog havde jeg ikke sat mit ur på konstant tid, så den stoppede med tiden ved depoterne.
 
Solen skinnede og det var lige omkring de 0 grader, dog blæste det en halv pelikan. Jeg havde dog talt med en officiel som sagde at det meste af ruten var i læ og den sidste del var i medvind, så havde jeg det at se frem til.
 
Første del af turen gik også fint, jeg prøvede at finde nogle som havde et tempo som jeg kunne følge, men alle dem jeg fandt faldt hurtigt fra, det havde nok lagt for hurtigt ud. Derfor endte det med at jeg løb lidt alene og brugte mit ur en del for at se om jeg holdte tiden. Opdagede ved de 4 km at der var en der havde hægtet sig på mig.
 
Ved første depot skulle jeg lige hører ham om tempoet passede ham, det gjorde det så længe jeg ikke forventet at han skulle op og trække. Hans tider på hans 2 foregående ½ Marathon var cirka 2:20 så hvis han kunne holde til det og jeg kunne så ville han forbedre sig en anelse.
 
Han holdte til vi havde passeret 12 km hvor vi sagde farvel til hinanden. der havde vi lige løbet en længere strækning i modvind, det kan have været det der gjorde udslaget. Jeg syntes stadig at mine ben føltes gode så afsted med mig. Stadig i mit valgte tempo, dog blev det en anelse for hurtigt på den flotte lige strækning fra Ishøj havn langs Ishøj strand.
 
Ved de 16 km kunne jeg godt føle at krise nok snart kom, men vel ikke meget at gøre ved det end at bide tænder sammen, man er jo kommet rigtig lamgt nu.
 
Ved 17 km ramte jeg "muren" eller hvad man nu skal kalde det. Jeg var træt, havde haft ondt diverse steder på kroppen de sidste par kilometer. Nu skulle jeg bare hjem.
 
Og hjem kom jeg. Den officielle tid var lige under 2 timer og 15 minuter så målet blev nået. Forplejningen i mål område var lige så godt som de 4 depoter som man havde benyttet på turen. Energi bar, frugt, vingummiere, vand, saft, cola og energi drik.
 
Benyttede mig af alle depoterne og især det i målområdet, hvor det blev til vand, vingummi og cola. Man kunne også vælge the, kaffe, cacao og supper, men det benyttede jeg mig ikke af.
 
Jeg gik lidt rundt for at løsne benene op, en tur over til bilen for at komme ud af det svedige tøj og tilbage igen. Skulle lige huske og se om jeg havde vundet noget. Det havde jeg desværre ikke.
 
Må siger at det var et vel gennemført løb. Depoterne var flotte, officiels var flinke og ruterne var flot. To steder var det dog lidt svært at se hvilken vej man skulle. Lige efter 5 km depotet kunne jeg ikke lige se en markering og lige før 17.5 km depotet (tror jeg det var, inden i et rækkehus kvarter) var dem foran mig ved at løbe forkert, men blev kaldt tilbage af en der stod og kiggede på.
 
Min et fed debut på ½ marathon distancen.

1 kommentar:

Michael sagde ...

Godt gået - kan kun, med et glimt i øjet, sige "Pas nu på - du får lyst til mere..." ;)