søndag den 11. maj 2014

LSD - Long Slow Distance

Den overskrift fik nok nogle nye til at klikke ind på bloggen, som så igen blev mega skuffet.


LSD står for long slow distance, jeg læste første gang om det i Løbe magasinet april udgaven. Den korte version er at man skal løbe langsomt på sine lange ture.

Dette vidste jeg jo godt, men jeg vidste ikke hvor vigtigt det var før jeg fik læst artiklen i Løbemagasinet.

For at gengive de vigtigste fordele og ulempe får i dem lige her, direkte skrevet af fra bladet:
Fordele:
  • Du træner din muskelmasse til at kunne holde til længere ture
  • Du restituerer hurtigere
  • Du forbrænder mere fedt på de lange ture, fordi sukker depoterne slipper op
  • Når man løbe ture på omkring en time eller mere, begynder kroppen at udskille endorfiner, så du bliver "høj" af at løbe
  • Det føles mere afslappende
  • Du får tid til at nyde omgivelserne, som du løber i
  • Du vænner kroppen, og ikke mindst psyken, til de lange ture, hvilket er godt, hvis du skal gennemføre et halvt eller helt maraton.
  • Det langsomme tempo giver overskud til at give maksimalt gas ved de højintensive træningspas

Ulemper:
  • Hvis du løber alle dine løb i langsomt tempo, risikere du, at din muskelmasse omdannes og vænner sig til at være langsom og det bliver derfor sværere at løbe hurtigt
  • Effekten for hjertet er lav, når intensiteten er lav.


Denne form for løb har allerede resulteret i at jeg løb 13 km i går og allerede i dag var jeg ude og løbe en ½ maraton. Den var stadig hård og ved de 16.5 km var jeg klar til at stoppe. Det var dog samtidigt det tidspunkt hvor jeg havde aftalt med Lone at hun skulle møde mig for at løbe hendes tur på 35 minutter. Rart at få selskab på den sidste del.

Næste uges program ser således ud:
Mandag - Old boys kamp
Tirsdag - test af løbeform Cuba test med 5 minutter opvarmning og afjogning
Onsdag - slap af
Torsdag - Min fødselsdag 42 år og 15 km let løb
Fredag - Hviledag
Lørdag - ½ maraton (igen)
Søndag - Min datters konfirmation, ingen løb her. Interval løb må vente til mandag

Ingen kommentarer: