tirsdag den 24. september 2013

Avanceret træning

Det er muligt at forud indstille mit Garmin ur til at løbe i nogle forskellige tempo zoner. Det er første gang i dag at jeg bruger denne funktion. Zoners navne er lidt misvisende for mit tempo, men passer sikkert til nogle hurtige løber og jeg kunne jo sætte mig ned og indstille dem så de passer bedre til mig, men det gider jeg ikke og derfor ser de således ud:

Langsom Gang: 12:26-15:32
Gang: 9:57-12:26
Hurtig gang: 7:29-9:57
Langsom jogging: 6:15-7:29
Jogging: 5:45-6:15
Hurtig jogging: 5:15-5:45
Langsom løb: 4:45-5:15
Løb: 4:15-4:45
Spurt: 4:00-4:30
Maks hastighed: 1:50-4:00

Det siger sig selv at det ikke er alle zonerne jeg vil bevæge mig i, men i dag havde jeg sat min tur op til 15 min i Jogging, derefter 2 minutter i hurtig jogging og så slutte af med 15 min i jogging endnu en gang.

Man skal nyde de sidste chancer for en løbetur i så pragtfuldt et vejr som det er i dag.

Jeg løb som sædvanligt ude i Himmelev grusgrav (Himmelev skov) Turen var bestemt på forhånd, det vil stort set forgå ad skov fitness ruten på 4.8 km. Den er godt kuperet med især 3 hårde bakker, den ene værre end den anden. Især stigningen på 17 meter på 250 meter trækker tænder ud.

De første femten minutter blev løbet i et godt tempo, på omkring de 5:50, tempo turen i den rette zone, men derefter røg farten ned til lidt over 6 min/km.

Dejlig tur, og zonerne på Garmin uret havde også den fordel at jeg ikke skulle spekulere over hvornår jeg skulle skifte tempo. Den begynder at bippe 5 sekunder før, så man er ikke i tvivl. Den bipper også hvis du kommer uden for din præ-defineret zone tid. Det skete et par gange på den første del hvor jeg fik løbet lidt for hurtigt.

Her er så minusset ved den avanceret træning, man kan ikke se den gennemsnitlige tid man løbe så man ved ikke om man løber i den hurtige ende af zonen eller den anden ende og når den så fortælle det til en med en lille bip lyd og tekst på skærmen så forsvinder det hurtigt og er samtidigt småt skrevet.

Der står tid og navnet på zonen, det er jo fint nok for den skifter også zone hvis man er for hurtigt eller for langsomt, så skal man bare huske hvilken zone man skal løbe i.

Jeg er dog sikker på at jeg vil bruge den avanceret funktion igen da det guide en nemt igennem de forskellige niveauer.

Og så blev afstanden 5.5 km, fruen løb samme træningspas tidligere, dog valgte hun at løbe en del af den i Mountain bike sporet, så tempoet var langsommere. Hun syntes også hun var træt i benene. Hun nåede alligevel 4.8 km.

Ingen kommentarer: