torsdag den 15. september 2011

Jeg er træt, på den gode måde

Var ude og løbe med løbeklubben idag, for kun 2. gang. Endnu engang var vi ikke så mange, men formanden Jan havde lovet at løbe med mig på hele turen. Han spurgte ind til hvor langt jeg skulle løbe og hvor hurtigt. Svaret, 14 km og cirka 6, måske 5:45. Fint sagde han og så startede vi.

For det første så snakker manden, jeg fatter ikke hvor han får alt den energi til at snakke fra. Til at starte med gik det jo meget godt med at svare og fører en samtale med manden. For det andet kunne han jo fortælle at 1 km blev løbet i 5.33. Min endomondo sagde 5:47. Grunden til dette skal nok findes i at den rute vi løb har Jan målt op med sådan et hjul, så det er mere præcis end et løbeur med GPS. Så Endomondo syntes nok ikke helt at vi havde løbet en km der. Måske tag den lige lidt tid før den starter med at tracke afstanden når man starter med at løbe.

Kilometer nr. 2 blev løbet i 5:30 og den 3. i 5:38. Hvad skete der lige med 5:45 til 6 min/km. Ved 5. km nærmede vi os noget der lignede noget og ved 6 sagde den 5:55, men det løb vi også op af bakken på frederiksborgvej. (Til dem der kender den ved hvad jeg snakker om, når jeg siger den er lang og sej.) Jeg holdte mig under 6 min indtil jeg nåede de 9 km som blev løbet på 6 rent. Den 11. var under 6, men resten over. Jeg var træt. Højt (for mig) tempo og meget snak havde taget hårdt på mig. men jeg fik da brug for min viden om at få pulsen ned igen ved hjælp af vejrtrækninger.

På dette tidspunkt løb vi med en anden også og det var jo godt for så skulle jeg ikke svare Jan.

I Vedelev siger Jan så hvis vi fortsætte lige ud så er ruten på 17 km og hvis vi drejer her er den kun på 15 km, hvad blev der lige af de 14 km?????

Turen gik så direkte hjemad af 15 km turen. Jeg var færdig, svaret i et stavelser ord alt imens Jan snakkede løs. Meget af det brugbart, ikke alt hvad jeg kan huske, men et par ting hænger jo nok fast.

Tørret frugt er bedre end almindeligt frugt, havregrød er bedre end havregryn, da kogningen allerede begynder den proces som kroppen skal bruge energi på ved kun havregryn. Sukker væske lige efter træning er godt. Og så en masse andet som jeg hellere må spørge om igen.

Tæt på målet kom så den sidste overraskelse. Jan kunne fortælle mig at turen faktisk er 15.5 km, syntes ellers jeg startede med at sige at jeg kun skulle løbe 14 km. Det kunne også ses på tiden på de sidste 2 km, 6.44 og 6.57. Jeg var færdig.

Men alt i alt var jeg cirka 1 minut fra min 5 km PR og 1 min og 8 sekunder fra min 10 km PR, men længden er ny PR.

Tror jeg skal ned og løbe 7 km med dem på tirsdag før jeg skal til Håndbold træning.

2 kommentarer:

Michael sagde ...

he he - sådan kan man komme til at hade folk, på den fede måde :)

Unknown sagde ...

Jep, og han har ikke skræmt mig væk endnu.