torsdag den 14. august 2014

Sightseeing i Roskilde - 15 km

Lone var frisk igen i dag og derfor skulle vi ud på en lille 11 km tur sammen, hvorefter jeg ville slutte af med yderligere 4 km.
 
Jeg havde planlagt en helt ny rute som skulle tage os ind til Roskilde. Det meste af turen ville foregå på asfalt eller beton som var med vilje da vi jo om 5 uger skal løbe Broløbet og det foregå højst sandsynligt 100% på asfalt. Jeg vil tro at ruten i dag består af 70% asfalt.

Samtidigt tog ruten os rundt i en del af Roskilde, så det var nærmest som en lille sightseeing tur. Vi startede med at løbe ned forbi Vikingskibs museumet og museums øen.
Derefter løb vi over til Byparken hvor det uheldigvis begyndte at regne. Man har dog ikke taget skade af lidt regn, så efter et hurtigt pitstop på toilettet fortsatte vi op til Domkirken.
Derfra løb vi videre ned til Folkeparken hvor vi fulgte den velkendte "Løb for livet" rute næsten hele vejen rundt. Det var så småt holdt op med at regne igen. Det er nu en flot park at løbe i med alle de små søer.
Vi fortsatte vores løb ud mod Himmelev hvor vi af en lille omvej sendte Lone hjem. Det skal da siges at ved de cirka 9 km havde Lone brug for at komme ned at gå et lille stykke, tilfældigvis løb vi lige forbi Himmelev hallen på det tidspunkt og udenfor stod et par stykker fra Håndbold, så der kunne ikke blive tale om at vi skulle gå på det tidspunkt, hun måtte bide det i sig. Da vi havde efterladt Hallen bag os gik vi en 100 meters penge og så var hun klar igen. Dog med udtalelsen "Jeg er godt nok i dårlig form."

På dette tidspunkt kunne jeg mærke det lidt i lårene, men det er muligvis naturligt når 70% af dagens tur foregik på et hårdt underlag, når vi er vant til at løbe 70% på grus.

Da vi nåede Himmelev skov eller vejen ud til den, fortsatte Lone hjemad og jeg tog turen derud. På dette tidspunkt følte jeg at jeg kunne løbe et halv maraton uden problemer. Som sædvanligt tære ruten i Skoven meget på kræfterne og det var begyndt at små regne igen. Det gjorde også at det høje ukrudt hang udover stien og mine sko blev gennemblødt.
Ruten jeg havde planlagt var på præcis 15 km og jeg tror ikke jeg kunne have løbet meget mere. Gad vide om det er noget psykologisk i ens hoved. Nu havde jeg sagt til mig selv at jeg skulle løbe 15 km og det var så det jeg havde kræfter til. Hvis jeg havde sagt 21 fra starten af, havde jeg nok kunne løbe det.

2 kommentarer:

Michael sagde ...

Hvad med at arrangere et lille "sighteseeing i Roskilde" løb for læsere af din blog. 25km (for at give det lidt kant), så du har god plads til at vise det hele frem...

Jeg kunne godt finde på at deltage - især hvis det er først på dagen ;)

Unknown sagde ...

Sjov ide, så skulle jeg nok lige læse lidt op på historien om Roskilde. Det er jo massere af se.