tirsdag den 16. august 2011

Gadeløb i Roskilde

Så var det i dag at mit første rigtige officielle 10 km løb skulle løbes. Jeg havde for lang tid siden tilmeldt mig Roskilde Gadeløb som er en rundstrækning i roskilde centrum på 2.5 km som skulle tilbagelægges 4 gange. Mine unge var tilmeldt deres FunRun på 1.5 km.

Jeg syntes at det var lidt små irriterende at ens startnummer og chip ikke var blevet sendt med posten, især da man ikke anede hvor meget man skulle stå i kø. Vi bestemte os for at være dernede cirka kl 18 får at få vores start nummere. Børne skulle løbe kl 19 og jeg kl 19:30.

Der var ingen kø for at få nummerne så det tog ingen tid. Børne fik sammen med nummeret en t-shirt som de begge skiftede til med det samme. De fik nummerne på og så var der ikke andet end at vente.

Børne kom lidt for sent igang, men kun en 5 minuters tid. Ruten skulle lige være tømt for størstedelen af 5 km løberne. Starten gik og alle ungerne løb derudaf. Ruten var heldigvis lavet på en måde at man kunne se dem på den ene side af stændertorvet og så nå over til mål området før de kom i mål. Sofie kom i mål i fin stil. Jeg måtte ned og samle Marie op, lidt for meget pjat før løbet og et for højt start tempo havde gjort at hun havde fået sidestik. så jeg tog hende i hånden og vi løb de sidste par hundred meter sammen. Pigerne fik derefter juice, frugt og en flot medalje.

Jeg varmede lidt op inden starten gik. Strategisk valgte jeg at placere mig bagerst i feltet for jeg ved at jeg ikke er en af de hurtigste, nærmere end af de langsomste. Starten gik og det passede med at når vi passerede målfeltet så kunne man starte med at løbe. Jeg håbede på at løbe på under en time, men viste ikke lige hvordan jeg skulle passe tiden. Så første runde skulle ligesom ligge tempoet. Vi skulle i starten af turen løbe ned af gågaden og ved Paradis skulle vi vende 180 grader og løbe lidt tilbage. Desværre mærkede jeg et lille stik i låret ved den vending. Jeg var nok ikke varm nok og vendingen lige drastisk nok. Heldigvis var det ikke voldsomt, selvom jeg kom til at kunne mærke det på hele turen.

Første runde var en god føler af ruten. Jeg vidste at der per runde var 22 sving, og noglelunde hvordan turen var. Det meste foregik på asfalt og den sidste del var brosten. Brosten er ikke det fedeste at løbe på, men når det er omkring Roskilde domkirke så går det nok.

Et bestemt sted på stændertorvet kom vi forbi 3 gange og der havde familien stillet sig. Svigerfar var også dukkert op. Jeg kunne se dem et stykker før jeg kom til torvet og efter domkirken løb jeg forbi dem igen. En tur rundt på stændertorvet, forbi vand depotet som jeg brugte 2 gange, og så lige forbi dem igen. Et dejligt boost at de stod der og heppede. Sidste gang jeg kom forbi blev skuffet jeg kunne ikke se dem og på det tidspunkt havde jeg brug for det ekstra boost, men heldigvis sad de lige på den anden side. så kunne jeg godt lige klare det sidste.

Da jeg kom i mål stod deres tid på noget der ligner 1 time og 30 sekunder, jeg fik stoppede Endomondo på 1 time og 12 sekunder og følte mig en del skuffet. Men mellemtider havde vist at jeg burde lige kunne komme under timen. Det var først da jeg sad med et glas vand og lidt frugt at jeg kom i tanke om der var en der havde sagt at 5 km ruten havde været 300 meter længere, så jeg checkede Endomondo som sagde at jeg havde løbet 10 km og 570 meter. Det betød at jeg havde løbet 10 km på under 1 time, faktisk et ok stykke under 1 time. Præcis 56 minuter og 55 sekunder. En forbedring af min personlige tid på 4 minuter.

Udover mit lår som gjorde små ondt under hele turen, syntes jeg faktisk den gik helt ok. Havde lidt ekstra energi til at sætte farten op på den sidste del af sidste runde. Mine lår er bare noget af det ømmeste jeg noglesinde har oplevet, tror jeg. Av for helvede.

Det var sjovt at prøve sådan et løb og den skal da ikke udelukkes at jeg sagtens kunne finde på det igen. Især når resten af familie også er ved at træne op til at løbe f.eks. 5 km.

2 kommentarer:

Ener :-) sagde ...

jeg har fulgt dig et stykke tid og det er fedt at læse om dine store fremskridt. Man kan sige at vi lidt er i sammen båd, jeg kommer dog fra lidt højre vægtklasse og en del dårlige i form :-) men skønt af følge din Blog og du gør det fantastisk.

Morten/Quarling sagde ...

Tak Ener, det betyder virkligt meget at hører at der nogle der følger med i hvad man laver, desuden er det et dejligt rygstød at få.