lørdag den 27. august 2011

Viljestyrke

Min viljestyrke har været i brug flere gange i denne uge.

De første 4 dage af ugen indtog jeg kun væske med diverse mineraler, vitaminer, proteiner, osv. Lige det man skulle have for at kroppen fungerede som den skulle. Det siges at man godt kan gøre det de første 2 uge af sin LCD, men jeg må indrømme at jeg fik lidt svimmel anfald på 4 dage og valgte derfor at gå igang med at spise lidt almindeligt mad. Dyrekede jo trods alt også en del motion de dage. Man skal virklig ville det før det kan lade sig gøre at ikke få fast føde i så lang tid. Man savner simpelthen noget at tygge på.

I går var jeg så ude og løbe ugens lange tur, den burde nok have været lagt lidt tidligere på ugen, for der var gået 11 dage siden jeg sidst var ude på en lang tur. Havde tracket en 15 km tur på ruteplanneren. Skulle kun løbe 13 km, men skal lige bruge 1-2 km at gå af på og så er det rart lige at have lidt ekstra distance hvis man syntes bene kan klare det.

Som sædvanlig vis gik det bare derudaf, de første par kilometer er bene altid lidt trætte og man aner ikke hvordan man overhoved skal få løbet langt. Der var flere gange at jeg måtte arbejde med den negativ tanke om at jeg kan ikke løbe langt i den og at jeg laver ruten mindre. Det hjælper jo ikke hvis man gerne vil have nogle km i bene.

Turen gik ud til Veddelev, rundt i byen, ned omkring havnen og så videre igennem Vigen Camping som har en pragtfuld udsigt til Roskilde by.
Derfra var det ud på Frederiksborgvej og ned imod rundkørslen der ligger lige før Roskilde Havn. Herfra går det så bare opad, ikke rigtig lang tid. Drejede derfra ud af klosterengen, som jeg fulgte hele vejen, tog så og løb ud til mosen hvor der er et par stier inden jeg endte helt ude i Grusgraven. Svært at følge hvis man ikke kender området. Men man  kommer vidt omkring når man løber de distancer.

Jeg fik presset migselv til at afslutte med en led bakke som er i slutningen af grusgraven og her fortalte Endomondo at jeg have tilbagelagt 13.8 km, det er jeg godt tilfreds med. Jeg var dog træt i mine ben de sidste par kilometer og forstår derfor ikke at 12. km var den hurtigste med en split tid på 5.44 min/km, men forstår godt at de sidste 800 meter var den langsomste.

Jeg syntes selv at grænsen hvor jeg virklig kan mærke at jeg er ude og løbe og bene begynder at indikere at de gerne vil stoppe er blevet flyttet. Sidst jeg lagde mærke til det lå den ved 9 km, nu er den flyttet til 10.5 km og det er jo dejligt. Jeg var ikke lige opmærksom på hvornår jeg nåede det punkt hvor hoved sagde jeg skulle stoppe. Det var tidligere ved 6 km, men det må også være flyttet.

Hvis man kigge på split tider, så ser de jo helt fornuftige ud, men man kan godt se hvornår kroppen er ved at være træt. Den første km er altid hurtig og den kigger vi ikke på (5.59) Men fra den 2. km til og med den 8. km ligger tiderne inden for intervallet 6.12-6.29. En meget mere konstant fart en jeg har set tidligere og det går en del op og ned på den rute. Resten svinger imellem 5.44 og 6.58 og det visser at kroppen er træt her. (Går jeg ud fra)

Da jeg kom smadret hjem fra min løbetur, spurgte fruen mig om jeg var klar til at løbe med dem for det havde jeg lovet, så en 20 minuter efter var jeg afsted igen. Heldigvis var tempoet langsomt, men det var stadig hårdt. Deres uge er en afslapnings uge så den bestod kun af 3 min gang, 5 min løb, 2 min gang og 5 min løb, så det gik lige.

Jeg har talt med løbe klubben løb for livet, som ligger her i Roskilde. Umiddelbart lyder det som om det lieg er noget for mig, hvis jeg altså kan få det passet ind imellem mit håndbolds program. Min ide er at jeg vil spiller Håndbold tirsdag, her vil jeg laver noget interval/tempo træning først. Skift imellem håndbold og løbe i løbeklub om torsdagen, de dage hvor det er løbe klub løber jeg langt og de der hvor jeg træner håndbold bliver turene kortere, muligvis med mere fart. Søndag vil jeg så tag i løbe klub hvis det passer ind i kamp programmet og også et spørgsmål om jeg skal spille 3. hold eller 2. hold. Dur nok ikke og komme med en masse kilometer i bene til en 2. holds kamp. Nu må vi se om det kan lade sig gøre. Mangler lidt det sociale og til at have nogle med ud til løbe arrangementer, kan nokk ikke forvente at fruen vil tage med hver gang.

Vægtmæssigt så er jeg nede på 99.4 kg og har derved tabt 10.6 kg siden jeg startede den 23. april. Det er sgu ikke så dårligt. Idag er lidt af en hygge dag så der er jeg ikke på LCD. Har spist lidt franskbrød til morgenmad og skal have Pizza til aftensmad. Sofie og jeg er alene hjemme og vi tag en tur i svømmehallen. Håber jeg kan få lov til at svømme nogle baner.

4 kommentarer:

Michael sagde ...

Sejt at du har viljestyrke!

Men...
Jeg kan slet ikke forstå at du kan løbe/dyrke motion, uden at spise sundt og varierende - med en kost, som indeholder hvad su skal bruge af kalorier/kulhydrater/protein, etc?

Jeg har tidligere været medlem af +100kg klubben (...kunne dengang løbe max 100m) - uden at jeg dog på noget tidspunkt har gjort andet, end at lægge min kost om. Alt andet er no-go for mig - og vil altid være det ... Jeg havde også viljestyrken ;)

God idé at komme ud at løbe med andre - det kan mange gange give det sidste spark til motivationen, på de dage hvor det kniber.

(..og så er det absolut ikke noget problem med pizza - så længe den er hjemmelavet, med fuldkornsdej, og fedtfattig ost/kød .. og salat til) ;)

God løbetur!

Unknown sagde ...

Enig med dig Michael, derfor indtager jeg også lidt mere af det korrekte mad de dage hvor jeg ved jeg skal ud og dyrke rigtig meget motion. Den får lidt Pasta og lidt kød, bare for at have lidt at stå imod med.

Pizza'en var den købte, men sodavanden var den ude sukker. Men hjemmelavet pizza er fantastisk.

Anonym sagde ...

Tillykke med at komme under de 100 brormand :)

Morten sagde ...

Tak for det.