tirsdag den 1. oktober 2013

Interval træning

Nu kom vi til den uge i vores træningsplan hvor vi skulle løbe interval træning. Har frygtet den lidt for jeg syntes at vi skal løbe frygtelig hurtigt og planen var at vi skulle løbe 4*1500 meter med 2 minutters gang imellem. Jeg lavede dog en lille ændring, derfor starter vi ved 1000 meter og så ligger vi lidt på per gang.

Jeg havde set en oversigt som fortalte os at vi skulle løbe interval i en tid der var cirka 30 sekunder hurtigere end vores tempo tid og 1 minutter hurtigere end vores almindelige trænings tempo. Det vil sige at når vores trænings tempo ligger på 6:05-6:15, så skal vores tempo ligge på cirka 5:35-5:45. Sidst vi var ude og løbe en længere tur i tempo lød tiden på 5:34, så det var jo meget godt ramt.

Så skulle interval tempoet ligge i 5:05-5:15.

Vi havde håbet på at vi kunne få det til at passe så vi skulle løbe det sammen, men det kunne vi bare ikke så Lone løb og eftermiddagen og jeg måtte vente til jeg kom hjem fra arbejde. Jeg havde udpeget et dejligt fladt område omkring den mindste af søerne ude i Himmelev Skov, vi behøver ikke at presse os selv mere end højst nødvendigt. Det skal dog siges at det er dødsygt at bare løbe i ring, for turen er kun cirka 650 meter, så det er det samme igen og igen.

Lone ringede til mig for at hører hvilken tid hun cirka skulle holde sig på og jeg syntes at det skulle være 5:30 +/- 0:15, jeg gik jeg ud fra at det normalt var mig der pressede hende, så jeg forventede egentlig ikke en hurtigere tid. Hun bliver dog ved at overraske mig. 1 runde var vist under 5 min og de 3 andre runder var omkring de 5:17, så det var jo flot. Hun løb så også hjem.

Jeg startede rigtigt skidt ud, havde sat intervallerne på mit ur så jeg skulle starte med 5 minutter i roligt tempo som opvarmning, men efter en kilometer opdagede jeg at jeg ikke havde fået startet uret, så først der startede min opvarmning. Jeg havde sat uret til de 4 intervaller med 2 minutters let jogging imellem. Joggings tempoet var sat til 6:15-7:29 og intervallerne 4:45-5:15.

Første runde var det svært at holde mig over 4:45 og det blev uret ved med at fortælle mig, så den blev klaret i 4:43, de 3 næste intervaller blevet løbet i cirka 5 min/km. Jeg var dog rigtig træt allerede efter 2 omgange og efter den tredje var jeg allerede ved at give op. Men fanme nej, Lone havde jo klaret det og det gjorde jeg også. Jeg løb også den sidste kilometer hjem, så alt ialt fik jeg løbet 7.8 km.

Nu er spørgsmålet om man skal notere end rekord tid under interval træning som en reel rekord og det mener jeg godt man kan, når man nu ikke stopper uret på noget tidspunkt.

Så her er den :
5 km rekord - 26:42 (en forbedring på 44 sekunder)

Ingen kommentarer: